Vaardigheden op weg naar 2025

29 november 2018
29 november 2018, Opmerkingen: Reacties uitgeschakeld voor Vaardigheden op weg naar 2025

— Uitdagingen voor HR met de focus op niet-automatiseerbare competenties  —

Het Institute for the Future ( IFTF ) heeft een jaar geleden in het onderzoek Future Work Skills 2025 een aanzet gegeven tot het beschrijven van de competenties en vaardigheden waar vele organisaties in 2025 behoefte aan zullen hebben. HR – professionals en afdelingen, HR – systemen en social media als Linked In, Facebook en Twitter zijn daar nog niet klaar voor. In het onderwijs zijn enkel hele prille geluiden en beperkte eerste initiatieven te ontwaren. Aan welke vaardigheden die medewerkers in 2025 nodig hebben moeten we denken volgens IFTF ?

  • Sociale intelligentie : het vermogen om direct en diepgaand verbindingen te maken met anderen, aanvoelen waar anderen mee bezig zijn en daarop effectief kunnen reageren
  • Cross-cultureel communiceren : de vaardigheden om ‘ lenig ‘en ‘ flexibel ‘ in verschillende uiteenlopende culturele omgevingen professioneel te kunnen functioneren
  • Geletterdheid m.b.t. de nieuwe ( ‘social ‘) media: kritische beschouwing van nieuwe media dat leidt tot een adequaat gebruik ervan voor overtuigende communicatie
  • Adaptief denken en doen : de bekwaamheid om oplossingen te bedenken die verder gaan dan enkele uit het hoofd geleerde en schoolse regels
  • Transdisciplinariteit : het intellectuele vermogen om concepten vanuit verschillende disciplines te beschouwen en echt te begrijpen ( niet te verwarren met inter-disciplinariteit )
  • Cognitie-management : de vaardigheid om informatie te filteren en te selecteren op relevantie ( IFTF noemt dat letterlijk : ‘ Cognitive Load Management ‘)
  • Rekenkundig denken : de vaardigheden om grote hoeveelheden data te analyseren, toegankelijk te maken en redeneringen op basis van die data samen te stellen
  • Virtueel samenwerken : de vaardigheden om productief en betrokken te zijn en samen te werken in virtuele teams

Hoe wordt de werken-bij-site aangepast aan dit soort vaardigheden waarvan de een sterker zal spelen in b.v. een IT – omgeving en andere weer van groter belang zijn in marketing en sales of finance. Welke selectie-vragen ga je aan potentiele kandidaten stellen om hun vermogen om data te analyseren te meten b.v. ? Hoe zou je Cognitive Load Management kunnen signaleren ? En de mate van geletterdheid t.a.v. nieuwe media ? Functie-beschrijvingen en performance management systemen zijn hier lang nog niet op aangepast.

De HR – discipline overbodig en opgeslokt door de lijn en IT-systemen ? Geloof er niets van. Juist bovengenoemde vaardigheden als onmisbare onderdelen van niet-automatiseerbaar en niet-robotiseerbaar gedrag zijn uitdagingen voor HR op weg naar 2025. Bron: http://www.wfs.org/ron

Comments are closed.